Pochopenie troch chutí olejového filtra

 

Materiál olejového filtra vyrovnáva tlak oleja s možnosťou filtrovania. Ako náhle je nainštalovaný a olej začne prenikať cez nový olejový filter začína zachytávať nečistoty. Vzhľadom k tomu, že jeho úlohou je zachytiť nečistoty, vznikajú na ňom zanesené póry. Vzhľadom k tomu, že póry sú v blízkosti jedného po druhom, rýchlosť prúdenia oleja cez motor začne spomaľovať. To urýchľuje zanášanie zostávajúcich pórov. A nakoniec sa nevyhnutne olejový filter zanesie. Preto je najlepšie meniť olejový filter zakaždým, keď budete meniť olej. To udržiava dostatočný tlak oleja a filtračných schopností. Keď sa filter zanesie ochudobní to mazanie motora. To by mohlo znamenať koniec, ale výrobcovia motocyklov vytvorili zabezpečenie do systému mazania motora. Keď sa upchá olejový filter tak obtokový ventil tanierového typu sa otvorí a prietok v dostatočnom množstve oleja prúdi.        Olejový filter obtokový ventil otvorí, pretože filter je zanesený a olej začína prúdiť cez zadný vchod do dutiny olejového filtra. Olejové čerpadlo sa snaží tlačiť olej cez zanesený filter a ten otvorí obtok. Nevýhodou je, že keď sa tanierový ventil otvorí, umožňuje špinavému nefiltrovanému oleju prúdiť na mazacie miesta, pretože je zanesený filter, ale špinavý olej je lepší ako žiadny olej. KTM je jediný výrobca, ktorý nepoužíva obtokový ventil na olejový filter. Ich obtok je skonštruovaný priamo do olejového filtra vo vnútri motora. Funguje to rovnakým spôsobom, a automaticky sa otvorí, keď je príliš veľa tlaku na vstupnej strane olejového filtra.

Papierový filter

 

Papierové filtre nemožno čistiť. Ak sa v pórov zachytávajú nečistoty, zákonite sa papier poškodzuje aj pri vytláčaní nečistôt z neho rozpúšťadlom. Ak vynútene vytlačíme nečistoty v opačnom smere ako prúdi olej v skutočnosti rozširujeme póry, čím sa stane olejový filter menej efektívny. Ak namontujeme vyčistený papierový olejový filter, umožníme väčším časticiam nečistôt prúdiť cez filter a po každom ďalšom takom čistení póry ešte viac zväčšujeme. Kedysi Yamaha používala mosadzný skladaný filter. Bol skonštruovaný aby ho bolo možné vyčistiť a znova použiť. Problém s mosadznými sitkami bol, že nemohol filter zachytávať extra-jemné nečistoty. Meď bola tiež veľmi krehká, a akékoľvek nesprávna manipulácia mohla roztrhať alebo rozpárať filtračný povrch.

Na vrchole pyramídy olejového filtra po papieri a mosadzi, je filter z nerezovej ocele MICRONIC olejový filter (prezentovaný od Scotts Performance). Nerezová oceľ stanovila normy pre lepšiu filtráciu oleja, pretože je schopná udržiavať konzistentné úrovne filtrácie pomocou oceľového sitka oproti papieru. Najlepší celulózový papierový materiál má najmenšiu veľkosť pórov 27 mikrónov a jeho najväčšia veľkosť pórov je 63 mikrónov. Výrobca tvrdí, že priemerná brzdná schopnosť úlomkov jeho filtra je dobrá, to je 45 mikrónov, ale v niektorých prípadoch by mohol filter prepustiť kúsky rovnako veľké ako 63 mikrónov. Ako veľký je mikrón? Jeden mikrón sa rovná jednej milióntine metra, z jednej tisíciny milimeter, alebo jednej 25. tisíciny palca. 63 mikrónov je asi hrúbka ľudského vlasu.

Nerezové filtre Tie najlepšie sitká z nerezovej ocele, rovnako ako Scotts Performance olejový filter, majú absolútnu hodnotenie 35 mikrónov. A filter nerezovej ocele nebude umožňovať priechod žiadnych kusov vyšších ako absolútne čísla. Vzhľadom k tomu, že všetky póry sú rovnakej veľkosti, filter má vyšší prietok.  Existujú aj ďalšie výhody nerezových filtrov:

1. Je odolný proti vlhkosti (ktorá uzatvára póry v papiera).

2. Je použiteľný v extrémnom teple, zvárané nehrdzavejúce oceľové švy sa nemôžu rozpustiť, ako lepené švy na papierovom filtri.

3. Filtre z nerezovej ocele sú opakovane použiteľné. Môžu byť čistené ručne a je možné pri čistení identifikovať úlomky z motora a odkiaľ pochádzajú.